Summering av årsmötet

20 mars, 2024 av Thomas Bruno

Ett år är lagt bakom oss, ett annat är i full gång. Årsmötet är avklarat och Veberöds scoutkår tar sig an det nya året.

Under onsdagskvällen samlades ett knappt fyrtiotal scouter, ledare och funktionärer till årsmöte i Veberöds scoutkår. Äventyrarscouterna hade förberett med lyktor och beachflaggor utanför scoutgården och bemannade incheckning där de stämde av att de som kom hade betalat medlemsavgift innan scouterna delade ut röstkort. I Valhall var det uppdukat fika och förberett med bänkar i bågar så att mötesdeltagarna skulle kunna sitta vända mot projektorduk och mötespresidium.

På årsmötet summerades verksamheten och scoutkårens ekonomi under 2023 genom filmvisning, frågor på verksamhetsberättelsen och ett fastställande av scoutkårens resultat. Tack vare en kombination av tillfälligt höjda bidrag, ett överskott på badet och en god prismedvetenhet bland ledare och funktionärer kunde fjolårets ekonomiska resultat summeras till ett överskott på strax över 97 000 kr. Revisorerna ansåg att styrelsen skulle beviljas ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning och årsmötet beviljade också detta.

Valfrågorna hanterades effektivt, tack vare att valberedningen gjort ett strålande jobb och hade förslag till nästan alla poster. Efter årsmötet utgörs kårens styrelse av:

• Ordförande: Nicole Jönsson
  • Vice ordförande: Marianne Svensson
  • Kassör: Anna Cronmalm
  • Sekreterare: Hanna Wernbro
  • Informationsansvarig: Thomas Bruno
  • Övriga ledamöter: Christina Henriksson och Mustafa Cihangir

Årsmötet beslutade att lämna de två posterna för kårledare i styrelsen vakanta men valde en grupp på tre personer till kårledare utanför styrelsen:

• Pernilla Bruno
  • Silje Martinsen
  • Andreas Berglund

Till materielförvaltare omvaldes

• Sivert Gardell, en höjning
  • Sven Nilsson
  • Christoffer Norén

Som ny ledamot i Stödföreningens styrelse valdes Anders Forsberg.

Valberedning inför nästa år är:

• Albin Junhede (sammankallande)
  • Stefan Fernryd
  • Hannes Gutehall

Årsmötet fastställde medlemsavgifterna, oförändrade, till

• 140 kr/år + avgifter till distrikt och nationell organisation för scouter, övriga funktionärer och övriga medlemmar
  • 100 kr/år inklusive avgifter till distrik och nationell organisation för ledare.

Dygnsavgiften för scoutkårens egna arrangemang fastställdes till 125 kr/deltagare, en höjning med fem kronor för att till viss del täcka de ökade livsmedelskostnaderna.

Efter avslutat årsmöte lämnades lite information om kommande aktiviteter med fokus på vårens loppmarknad. Därefter lämnade kårordföranden över avtackningsgåvor till Albin och Micke som avslutar sina uppdrag i kårstyrelsen, valberedningen som gjort ett strålande arbete inför årsmötet och mötespresidiet som lotsade oss igenom årsmötet på bara lite drygt en timmes tid.