Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Programmet för Upptäckarna handlar mycket om att vilja och våga, samarbeta och lösa problem samt lära sig om omvärlden.

Under vårterminen kommer upptäckarna att förbereda sig inför vårhajken. Ta bevismärken kniv och yxa/såg. Vi kommer också att ha fokus på att laga mat.

Info

På våra möten kommer vi alltid att vara ute, så det är viktigt att man som upptäckarscout alltid har kläder som passar att vara utomhus efter väder. Vi önskar också att våra scouter ha oömma kläder på sig så att de obehindrat kan delta i våra aktiviteter och lekar.

På terminsprogrammet skriver vi ofta bara kluriga ledtrådar till vad vi ska göra på mötena. Detta gör vi för att scouterna ska komma med en neutral inställning till aktiviteten.

Mötesdagar

Vi träffas på måndagar mellan kl: 18:30-20:00 på scoutgården om inget annat står på terminsprogrammet.

Vi kommer fortsätta att ha avdelningen i två grupper då vi ser att det ger en bättre och mer trivsam verksamhet.
Sjöfåglarna har möten måndagar jämna veckor och Rovfåglarna har möten måndagar udda veckor. Vissa aktiviteter som läger kommer vi ha gemensamt med alla. Det kommer stå tydligt på terminsprogrammet vilken grupp och när alla ska träffas.

Terminstart

Rovfåglarna börjar den 11 september