Inom scouterna har vi en gemensam klädsel i form av scoutdräkten. Scoutdräkten hjälper oss skapa en gemensam identitet som scouter, den är tänkt att vara både snygg och praktisk och den fyller flera andra funktioner i vår verksamhet. Scoutdräkten ser olika ut i olika länder men fyller i stort sett samma funktioner över hela jorden. Gemensamt för alla scouter – oavsett vilket land man är scout i – är att vi bär den trekantiga halsduken med snibb.

Om scoutdräkten

Scoutdräkten består av en scouthalsduk och något utav följande plagg:

• Scout-T-shirt (lång eller kort ärm)
  • Scout-piké
  • Scoutskjorta

je-2012-08-27-1419_1

I Veberöds scoutkår använder vi den nationella, blå halsduken med gul kant. Vilket av de tre andra plaggen scouten väljer att bära spelar ingen roll. Det bästa är om scouten har ett scoutdräktsplagg som scouten själv är bekväm i och vill använda. je-2012-08-27-1421

Scoutdräkten är tänkt att både kunna vara ett plagg för tuffa övningar som hinderbanor och ett plagg som scouten kan ha på festliga tillfällen som terminsavslutningen eller konfirmationen eller på studiebesöket. Vi ser gärna att scouterna har scoutdräkt på sig till alla möten, oavsett vad vi ska göra. På hajker och läger behöver dock scoutdräkten oftast kompletteras med mer kläder.

Att bära till scoutdräkt

Vad scouten väljer att bära till scoutdräkten är helt upp till scouten att anpassa efter den aktivitet vi ska ägna oss åt. I samband med studiebesök eller resor kan ett par mörka byxor, shorts eller kjol vara att rekomendera. På lägret eller scoutmötet på Scoutgården är slitstarka kläder, oavsett färg, lämpligt. Tänk mer på att scouten ska trivas i kläderna och kunna delta i aktiviteterna än att de ska färgmatcha med scoutdräkten.

Köpa scoutdräkt

Alla scoutplagg och en stor uppsättning andra scoutkläder och scoutprylar finns på Scouternas Scoutshop.

Vi rekommenderar att alla scouter har åtminstone en scout-T-shirt och en halsduk. Utöver det är det upp till var och en att själv bestämma hur mycket scoutdräktsplagg man vill fylla garderoben med.

Märken

En av de vanligaste frågor vi som scoutledare får är hur märkena ska sitta och det är nästan alltid en förälder som frågar. Vi har bifogat en beskrivning på hur märkena ska sitta. Den täcker inte in alla märken som kan förekomma men den ger en ganska bra översikt. Vi kommer försöka förklara för scouterna var de ska sätta märkena på sina scoutdräktsplagg. Från Upptäckar-ålder och uppåt tror vi att det är scouterna själva som lättast minns var märkena ska sitta och de är oftast då tillräckligt gamla för att själva sy fast märkena på scoutdräkten.

Prioritera bland märken

En del scouter får väldigt många märken men har kanske inte tillräckligt långa ärmar för att få plats med alla. Då är det viktigt att man prioriterar att ha rätt märken på scoutdräkten. Numera är scoutliljan förbroderad på skjortor och piké-tröjor och tryckt på t-shirtarna.P1080272_marken

Utöver scoutliljan är medborgarskaps-märkena (Sverige- och EU-märken kombinerade i cirkel) tillsammans med världsscoutförbundsmärke (blått WAGGGS-märke för flickor, lila WOSM-märke för pojkar) de viktigaste märkena att ha på scoutdräkten. Därefter är det upp till scouten att själv prioritera bland märkena.

Vi tycker dock att terminsmärken och upptäckarnas bevismärken (kniv, yxa/såg och simning) är märken som är bra om scouten har på scoutdräkten. Lägermärken och intressemärken är mer upp till scoutens eget intresse att ha på scoutdräkten eller inte.

Har ni frågor om scoutdräkten?

Prata gärna med ledarna på avdelningarna. Vi svarar gärna på frågor och berättar hur vi ser på scoutdräkten, märken och scouternas kläder i allmänhet.