I ett lugnt område i Veberöd ligger Veberöds scoutgård. Bakom huset finns en skog med elupplyst motionsslinga, framför finns en stor gräsplan, bortom den ligger tennisbanor och en beach-handbollsplan.I närheten ligger Romelevallen där VAIF har sin hemmaplan och Veberöds friluftsbad (öppet under sommarlovet).

Huset ligger på en lummig tomt på ca 2000m2 som omges av ett vitt staket och inrymmer alla möjligheter till rekreation, spel och lekar. Det går utmärkt att grilla i vår eldplats eller varför inte spänna upp en hängmatta mellan ett par träd eller låta barnen prova på att tälta alldeles själva på tomten?

Framför entrén till huset finns en solbelyst terrass. När du kommer in i scoutgården finns en rymlig hall och till höger, Valhall, en stor samlingssal med öppen spis. Till vänster från hallen finns, Midgård, också en stor sal som används som sovrum.

Köket som är komplett utrustad med spis, kyl/frys, micro och kaffebryggare nås från hallen likaså toaletter och dusch.

Nära till allt!

Förutom att det bara är 75 meter till Veberödsbadet, så finns det många andra bad- och rekreations-möjligheter inom en inte alltför stor omkrets. Havet är det aldrig långt till: i väster finns Lomma strand eller Malmös olika beacher, i syd Mossbystrand eller Skanör/Falsterbo med sina långgrunda barnvänliga stränder, något längre är det till Österlen och Sandhammaren, Stenshuvud och Haväng men alla är de värda ett besök.

I närområdet ligger det flera sjöar som också inbjuder till bad: Helgasjön, Vombsjön och Sövdesjön.

På vintern går det ofta att åka skridskor på sjöarna eller skidor i riktiga spår på Romeleåsens golfklubb.

När ni är hungriga så finns det bra krogar i så gott som varje by i detta landskap så även i Veberöd. Väljer ni att laga maten själva finns flera välsorterade matbutiker i byn där ni kan handla det som ni behöver.

När det gäller naturupplevelser är möjligheterna obegränsade. Skåneleden passerar Veberöd och går genom Häckebergas viltrika marker och kanotleden i Lödde å slingrar sig genom det skånska landskapet. Det går även bra att paddla i Kävlingeån. Kanoter och utrustning kan du hyra av scoutkåren.

Är man intresserad av fiske finns det många möjligheter. Inom 10 km radie från Veberöd finns det tre ädelfiskvatten att välja på. Ni kan hyra båtar i både Sövdesjön och i Vombsjön där det erbjuds fiske efter abbore, gös och gädda samt ett antal intressanta vitfiskar. Vill man fiska i havet finns det många platser som man kan fiska från land eller välja någon av turbåtarna som finns på väst- eller östkusten.

Vill ni spela golf så finns det tre golfbanor inom 25 km radie. Passa på att cykla dressin som finns några km från byn. Eller varför inte ägna en dag åt att vårda kroppen på något av de Spa som finns i området.

Tosselilla i Tomelilla ca 40 km från Veberöd är barnens favoritställe.

Tröttnar du på allt och längtar till stan så finns det bussförbindelse både till Malmö, Lund och Ystad. Räcker inte detta så tar det ca 1,5 timme till Rådhusplatsen i Köpenhamn via buss och tåg.