Sommarjobb till sexton veberödsungdomar

14 mars, 2021 av Thomas Bruno

Veberöds scoutkår ger sommarjobb åt sexton ungdomar från byn under sommaren. I samband med styrelsemötet den 11 mars stod det klart att scoutkåren kommer erbjuda sexton ungdomar i gymnasie- och högskoleålder sommarjobb på badet under den kommande säsongen.

Veberöds scoutkår driver sedan lång tid tillbaka friluftsbadet i Veberöd utifrån ett samarbete med Lunds kommun. Scoutkåren ansvarar för bemanning, städning, kioskförsäljning och vardagligt driftsunderhåll på badet under sommarlovsperioden. Scoutkåren ordnar bemanning genom att säsongsanställa ungdomar som har sommarlov. I år kommer sexton ungdomar från Veberöd att bemanna badet och därmed både ges möjlighet till ett utvecklande och ansvarsfullt sommarjobb som ger ett bra insteg på arbetsmarknaden inför framtiden.

Det känns extra roligt att det just är ungdomar som har sin hemvist i byn som kommer stå för bemanningen.

Hanna Wernbro är en av de ideellt arbetande ledare i scoutkåren som ansvarar för driften av badet under sommaren.
– Det känns ju extra roligt att det just är ungdomar som har sin hemvist i byn som kommer stå för bemanningen på badet i år, säger Hanna.
– Faktum är att i år hade alla sökande bostadsadress i Veberöd, fortsätter hon.

För scoutkåren är driften av badet en möjlighet att skapa förutsättningar för ungdomar som är föreningsaktiva, inte bara inom scouterna, att få en möjlighet att utvecklas, lära sig ta ansvar för arbetsuppgifter, lära sig hantera saker som inköp och beställningar, arbeta med människor i badvärdsrollen och att vårda en anläggning.
– Vi ser att vi hjälper till att ge de som jobbar på badet en erfarenhet och merit som de har stor nytta av i framtiden, säger Hanna vidare.

Veberödsbadet öppnar, enligt scoutkårens avtal med kommunen, lördag den 12 juni och håller sedan öppet till den 15 augusti.