Sammanfattning av årsmötet

11 mars, 2023 av Thomas Bruno

Den 11 mars höll Veberöds scoutkår årsmöte. Styrelsen hade bestämt sig för att prova ett nytt upplägg för årsmötet för att dels locka fler deltagare, dels få bättre utrymme för diskussioner om verksamhetens utveckling. Mötet lades därför på en lördag istället för en onsdagskväll, vilket varit det vanliga de senaste 15-20 åren.

Årsmötet lockade 18 personer.

Under årsmötet hölls en workshop kring hur deltagarna vill att scoutkåren ska utvecklas inom områdena Läger, Aktiviteter och Demokrati. Förslag på saker att jobba vidare med innehöll bland annat:

• Deltagande på Jamboree 2026 och 2029
  • Fler deltagare på World Scout Jamboree
  • Etablerande av en vänkår i annat land
  • Utvecklade demokratimöten
  • Gemensamma terminsavslutningar

Valfrågor

Följande personer valdes till uppdrag av årsmötet:

Kårordförande Nicole Jönsson
Styrelseledamöter Hanna Wernbro
Christina Henriksson
Mustafa Cihangir (suppleant)
Revisorer Thomas Söderberg
Katarina Davidsson
Materielförvaltare Christoffer Norén
Sivert Gardell
Sven Nilsson
Loppisgeneral Catarina Svensson
Valberedning Pernilla Bruno (sammankallande)
Stefan Fernryd
Viktoria Schoug
Ledamöter i Stödföreningens styrelse Per Andersson
Stefan Pettersson

Sedan tidigare var dessa personer valda till uppdrag som fortsätter löpa:

Vice kårordförande Albin Junhede
Kårkassör Anna Cronmalm
Informationsansvarig Thomas Bruno
Styrelseledamot Mikael Knutsson
Ledamot i Stödföreningens styrelse Rickard Gynnstam

Beslutspunkter

Årsmötet granskade styrelsens arbete under 2022 och gav styrelsen ansvarsfrihet för 2022 års förvaltning.

Årsmötet fastställde medlemsavgiften till 140 kr/person och år plus avgift till Scouterna nationellt (180 kr) och till scoutdistriktet (90 kr) samt att ledare ska betala 100 kr/person och år, inklusive nationell och regional avgift. Det förtydligades också att hjälpledare som deltar i verksamhet på avdelningar betalar full avgift.
Dygnsavgiften för kårens arrangemang fastställdes till 120 kr/person och dygn.

Styrelsens proposition om stadgeändringar avseende styrelsens sammansättning, scoutkårens målsättning och revision bifölls och en sent inkommen motion om dekoration av scoutgården hänskjöts till kårens möten för ledare och funktionärer för ytterligare diskussion. Årsmötet beslutade också att styrelsen ska arbeta med att hitta former för hur det arbete som ska utföras av kårledare ska kunna organiseras för att kunna locka personer till att ta detta uppdrag.

Årsmötets handlingar

Kallelse Årsmöte 2023