Rekordmånga vill jobba på badet

5 mars, 2024 av Thomas Bruno

55 ansökningar! Ja, så många ansökningar kom in när ansökningstiden för att få jobba på Friluftsbadet i Veberöd stängde under söndagskvällen. Det är nytt rekord. Att Veberöds scoutkår erbjuder bygdens ungdomar möjligheten att jobba på Veberödsbadet har verkligen fått ett starkt gensvar.

Det är jätteroligt att så många vill jobba på badet

”Det är jätteroligt att så många vill jobba på badet i sommar”, säger Mette Martinsen i Badetgruppen, scoutkårens helt ideella arbetsgrupp som leder driften av badet. ”Nu ska vi gå igenom alla ansökningar och göra ett urval. Det kan ta lite tid med så många ansökningar. Men det är ju bara roligt”, fortsätter hon. Med så många ansökningar är det tydligt att det finns ett stort sug bland bygdens ungdomar efter sommarjobb som innebär både lite högre ansvar och utmaningar än vad många andra sommarjobb ger.

Att det kommit in så många ansökningar gör att det också kommit in fler ansökningar från ungdomar som fyllt 18 år. Det gör att det finns mycket goda förutsättningar för att inte bara ha en, utan flera badvärdar som är fyllda 18 år på de flesta pass i sommar. Att ha bemannat med flera som är fyllda 18 år har blivit uppmärksammat efter en olycka på ett friluftsbad i Malmö förra året. Veberöds scoutkår har i många år kunnat ha en badvärd som fyllt 18 år på i princip varje pass och nu har det också blivit ett önskemål från kommunens sida.

”Vi har aldrig haft några riktigt allvarliga incidenter”, säger Hanna Wernbro, tidigare i Badetgruppen. ”Vi har inte haft något krav på att ha 18-åringar i bemanningen tidigare. Vi har ändå kunnat ha det på nästan alla pass över flera års tid. Det känns såklart jättebra att vi kunnat ha det på det sättet tidigare och nu får ännu bättre möjligheter att ha det så. Sen är det ju också jätteroligt att vi har möjlighet att erbjuda byns ungdomar bra sommarjobb”, fortsätter hon. ”Som scoutkår vill vi skapa tillfällen där ungdomar ges möjlighet att växa som personer, lära sig ta ansvar och leda verksamheter. Genom att driva badet i Veberöd så har vi en möjlighet att göra det som går bortom vår vanliga verksamhet.”

Nu går rekryteringsprocessen vidare med intervjuer av många av de sökande. Planen är att kunna meddela anställningsbesked under mars månad. Sen ska de som anställts göra sim- och livräddningsprov och gå utbildningar innan det är dags att öppna badet för säsongen. Badet öppnar vid månadsskiftet maj-juni och sen håller badet öppet kvällstid under två veckor tills skollovet börjar då ordinarie öppettider tar vid. Badsäsongen håller sedan på till månadsskiftet augusti-september.

Bakgrund

Veberöds scoutkår driver sedan 90-talet friluftsbadet i Veberöd utifrån ett avtal med Lunds kommun. Scoutkårens syfte med att driva badet är att kunna erbjuda ungdomar i byn ett sommarjobb som ställer lite högre krav och därmed både blir utvecklande för dem och en merit senare, när de ska gå vidare på arbetsmarknaden.