Handlingar till årsmötet publicerade

17 mars, 2024 av Thomas Bruno

Nu är alla handlingar inför onsdagens årsmöte publicerade på hemsidan. Efter att verksamhetsberättelsen färdigställts av styrelsen har de handlingar som sedan tidigare varit publicerade kompletterats med verksamhetsberättelsen.

Scoutkårens årsmöte är en aktivitet som både är en del av scoutings program och en väsentlig del i scoutkårens interna demokrati. Vid årsmötet ges alla kårens medlemmar, oavsett ålder, möjlighet att vara del i processen av att granska den verksamhet och förvaltning som varit och att skapa förutsättningar och ställa krav inför kommande år. Vid årsmötet går medlemmarna igenom styrelsens berättelse av vad som hänt förra året, granskar hur styrelsen hanterat scoutkårens ekonomi och fattar beslut om ansvarsfrihet för styrelsen. Medlemmarna väljer också en ny styrelse och vissa övriga funktionärer, såsom materielförvaltare och revisorer.

Inför årsmötet är det bra att förbereda sig. Därför publicerar styrelsen handlingarna till årsmötet innan mötet – istället för att bara dela ut dem på mötet. Vi rekommenderar alla medlemmar att läsa handlingarna inför årsmötet – oavsett om du tänkt komma på mötet eller inte. Kanske finns det något du vill fråga om när du läst handlingarna? Då är det bra att komma på mötet och ställa din fråga.

Handlingarna inför årsmötet består av:

• Hallelse med förslag till föredragningslista
    Det är alltså en inbjudan till alla medlemmar att komma samt ett förslag på vilka frågor som ska tas upp på mötet.
  • Verksamhetsberättelse för föregående år
    Det är styrelsens sammanfattning av hur verksamheten i scoutkåren varit under året och en redovisning av hur ekonomin har utvecklat sig under året.
  • Övriga handlingar
    I vårt fall är det ett häfte i pdf-format som innehåller ett reviderat förslag på föredragningslista och en uppställning av alla förslag som styrelsen och valberedningen förberett inför årsmötet. Om någon medlem skickat in en motion – ett förslag – till årsmötet finns också motionen med medlemmens förslag och ett svar från styrelsen i handlingarna.
    I handlingarna finns bland annat förslag på: beslut som ska fattas med anledning av förra årets verksamhet och ekonomi, förlag till ny medlemsavgift och dygnsavgift för kårens aktiviteter, förslag till nya styrelsemedlemmar och förslag på andra funktionärer som ska väljas av årsmötet.

Handlingarna finns i kalenderaktiviteten om årsmötet här på hemsidan.