Gmail-strul

2 juni, 2024 av Thomas Bruno

Får du inga utskick från scoutkåren? Har du en Gmail-adress? Då kan det vara läge att byta till en annan e-post.

Vi har fått på de senaste utskicken vi gjort inte fått bra e-post till medlemmar med Gmail-konton. Anledningen är att Google tillfälligt spärrat vår domän då deras algoritmer tycker att vi mejlar för mycket – eller i vart fall ökat våra utskick för mycket. Trots att vår e-postserver är konfigurerad enligt konstens alla regler, med rätt inställningar för säker e-post, har Google valt att tillfälligt blockera våra utskick. Vi har varit i kontakt med den tekniska support som Google erbjuder och de anser sig inte kunna göra något annat än att uppmana oss att inte skicka mer e-post till användare av Gmail – samt att erbjuda oss att köpa betydligt dyrare e-post- och domäntjänster av Google istället.

Scoutkåren kan naturligtvis inte acceptera att ta väsentligt högre kostnader och byta till en tjänsteleverantör vars tjänster inte är förenliga med säkerhetskrav enligt GDPR bara för att kunna få ut information till våra medlemmar. Vi hoppas att Google tar bort den tillfälliga spärren men uppmanar också alla att fundera på om ni har ett alternativ till gmail som kan användas istället. Byt i så fall gärna kontaktadress i Scoutnet till en e-post som inte är en Gmail-adress, så ni inte missar viktig information om scoutverksamheten.