Fafner

27 april, 2024 av Thomas Bruno

Det är en sval fredagskväll i sydvästra Skåne. Solen är på väg ner bakom Romeleåsen och dovhjortarna börjar röra sig ner från åsen mot åkrarna och fälten strax utanför byn. Vid macken samlas några ungdomar med A-traktorer för att hänga och lyssna på musik samtidigt som fotbollsträningen avslutas på konstgräsplanen vid skolan. En tyst skugga glider fram över himlen samtidigt som musiken vrids upp en högtalarna i en silvergrå Volvo så att de sista besökarna på biblioteket rycks med i fredagsstämningen. Plötsligt lyses himlen upp av ett helt annat ljus samtidigt som ett vrål av ett slag som byborna aldrig hört överröstar musiken vid macken och de högt uppvridna TV-apparaterna. Allt stannar upp för ett ögonblick. Hela byn undrar vad de just hört. Men ingen hinner fundera särskilt länge förrän det öronbedövande ljudet hörs igen och nu dränks byn i eld och svavelos.

Draken Fafners jakt på sin baneman har lämnat en enorm förödelse bakom sig. Hus har satts i brand, vatten- och strömförsörjningen är utslagen och telekommunikationerna är utslagna. Förskräckta, hungriga, trötta och förvirrade letar sig byborna ut ur sina källare och andra gömställen för att bilda sig en uppfattning om vad som hänt. Scouterna samlas vid Scoutgården och gör sig redo för att hjälpa människorna i byn tills Sankt Göran kunnat driva bort den påtagligt uppretade draken…

Ert kodord är:

Utterskinn