800 reflexer

25 oktober, 2023 av Thomas Bruno

Våra duktiga spårarscouter har de senaste två veckorna synts på byn, där de gjort en god samhällsinsats genom att dela ut gratis reflexer som Lunds kommun sponsrat med. Ca 800 reflexer har vi delat ut!! På samma gång har de övat sig på att våga ta kontakt med främmande människor, att framföra sitt ärende och att hantera även de som tackar nej på ett bra sätt. Mycket värdefulla erfarenheter, som vi bygger vidare på senare på terminen då vi ska sälja scouternas almanacka. Vi ser hur många scouter växer massor av att övervinna sin nervositet, och hur stolta de blir. Det ska de verkligen vara – vi har gjort så att många fler personer i byn nu syns i höstmörkret! Vilken insats!

Dessutom har scouterna fått sitta i framsätet på en (stillastående) bil med halvljus på och med egna ögon se den enorma skillnaden på hur väl en person syns med respektive utan reflexväst på sig. Det var en tydlig aha-upplevelse.

Mötet inleddes som vanligt med att patrullen tände sin lykta. Det var en viss utmaning att tända lyktan i busvädret som varit på dessa möten, och vi fick även tillfälle att utvärdera lämpliga kläder i regn och blåst. Vi avslutade självklart mötet med att släcka lyktan och med scouthälsningen och Var redo – Alltid redo!

På detta sätt kan man säga att vi har knutit ihop alla delar ur scoutmetoden (patrullmetoden, learning by doing, lokalt och globalt samhällsengagemang, stödjande och lyssnande ledarskap, symboliskt ramverk, friluftsliv, lag och löfte).