På våra avdelningsmöten gör vi olika aktiviteter tillsammans. Aktiviteterna följer scoutmetoden som är unikt för scouting. På helger, långhelger och skollov har vi hajker, övernattningar och läger då scouterna får möjlighet att uppleva nya miljöer, göra lite häftigare och mer tidsödande aktiviteter samt komma hemifrån en tid.

Scoutmetoden

Scoutmetoden är en metod för personlig och social utveckling där vi lär genom att göra i den lilla gruppen, patrullen. Varje scout får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande.

På Scouternas webbplats kan du läsa om scoutmetodens sju olika delar. »

Läger

Att åka på läger med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. På Kristi Himmelfärdshelgen varje år har vi som tradition att ha ett läger med hela kåren vid Karups Nygård utanför Sövde. Vissa somrar är det också något större läger i Skåne, Sverige eller någon annanstans i världen som vi åker på tillsammans med andra kårer. Dessa läger skiftar mycket i storlek och rymmer allt mellan några hundra scouter och flera tiotals tusen.

Prata med avdelningsledarna om du vill veta vilka läger de planerar för sina scouter under terminen.

Utrustningslista för läger

Kolla alltid av med ansvarig ledare för hajken vad som gäller för just din hajk eller läger.

Hajker och övernattningar

Varje avdelning i vår kår åker på minst en helgaktivitet med övernattning varje termin. För spårarna är det vanligen en övernattning i scoutgården med olika aktiviteter på både lördagen och söndagen. Upptäckarna har ofta övernattning i någon stuga en liten bit bort från Veberöd för att komma iväg lite och kunna utforska nya miljöer. Äventyrarna har normalt sett tre eller fyra helgaktiviteter per termin och deras aktiviteter börjar oftast redan på fredag kväll. I den åldern blir det mer hajker där man vandrar och sover ute under helgen.

Utrustningslista för hajker

Nedan finns ett förslag till packlista. Det är dock viktigt att scouten tänker till själv kring vad man behöver under en hajk/övernattning och själv packar sin utrustning. Till olika typer av hajker/övernattningar kan utrustningsbehovet variera. Är ni osäkra på vad som behövs så går det bra att prata med avdelningsledarna.

Packlista_grund

Scouternas läger i Sverige och världen

Från att du är upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempel vara en segling i Östersjön med vårt skepp Biscaya eller den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa.

Scouternas läger i Sverige och världen. »

Scouternas Aktivitetsbank

Scouterna har en egen Aktivitetsbank där alla kan hitta roliga aktiviteter för olika åldrar och med olika teman.

Hitta aktiviteter i Aktivitetsbanken. »