Jamboree 22

14 oktober, 2022 av Thomas Bruno

Jamboree 22 – En nationell Jamboree

Fredagen 29 Juli åkte Micke och Stefan i förväg med all lägermaterial till jamboree 22. Vi kom upp till ett trevligt lägerområde belagd på Norra Åsums öppna fält, med fler kaninhål än det fanns personer på hela Jamboree 22. Vi mötte upp Knivsta scoutkårs förtrupp och började lasta av släp och bygga upp ett litet läger i väntan på resterande 24 scouter och ledare som ska anlända på lördag förmiddag. Efter några samtal med en equmenia kår, om tälts resande eller interesande, avslutar vi kvällen och ser fram emot morgondagens fortsättning. Veberöds Scoutkår anländer till Jamboree 22 med chartrad buss, och vi möter upp med två cykelkärror för vidare transport av scouter, ledare och lägerpackning till vår by (61a).

Hela lördagen och halva söndagen används till att bygga upp vår gemensamma by för den vecka vi kommer att tillbringa på dessa fält. Söndag kväll är det gemensam invigning vid stora scenen. De hade en försmak av veckans gemensamma aktiviteter på scenen som var trevlig, dock hade de lite problem med att få in 12 000 scouter i ett ordnat publikhav, vilket de lärde sig att ordna till avslutnings showen. Alla dagar innebar att 0600 gick de som skulle hämta maten iväg med tillsammans med scouter från Knivsta. Vi hade förhoppningar om att kunna använda matpatruller med scouter, men det gick inte att genomföra pga att man fick bara vara 5st ifrån byn, vanligtvis var det två ledare från Knivsta, två ledare från Veberöd och kanske en scout som vaknade i tid.

På förmiddagarna var det gemensamma aktiviteter inom de fyra stadsdelar som fanns på Jamboree 22, vi tillhörde solitärbiet. Vi lärde oss tidigt att man inte ska komma försent till dessa aktiviteter, för att vänta i en kö är en av de saker som vi ofta gör under hela lägret. Efter lunch var det hubb-tid och fria aktiviteter fram till middagen och därefter hade vi städning och tält besiktning. Under dagen var alla scouter indelade i blandade småpatruller för uppgifter som hämta vatten, tömma slaskvatten, osv. Listan är med lite längre ner, tror det är rätt många som inte glömmer denna lista i första taget. Dagen avslutades vid 21.00 för upptäckare, 22.00 för äventyrare och utmanare lite senare…

Onsdagen var en special dag där det pågick heldags aktiviter för var åldersgrupp, upptäckare och äventyrare var kvar på lägerområdet och utmanarna åkte till Kristianstad för sin aktivitet. Patrull Måsen på upptäckarna vann 25 kanelbullar som vi njöt av på kvällen. Tack och stort grattis igen! Vi var även två ledare som hann med en Gilwell Reunion, vilket var mycket trevligt.

Fredag kväll var det gemensam avslutning med artister och vår allas favorit, Kungen! Denna avslutningshow var värdig namnet. Tror alla som var med håller med mig om detta?! Vi fick uppmaning att varje by skulle ha en ledare vaken på natten mellan fredag och lördag, för att minimera problem och souvenirjakt. Detta var första lite större samarbete som jag såg på lägret, vi var ca 10 kårer som delade upp denna natt. Jag tog Veberöds del tillsammans med en ledare ifrån Knvista mellan 00.00 och 02.00. Det som hände mellan dessa två timmar var inte mycket mer än en kille som gick med två skyltar under armen och en som tömde slaskvatten kl 02.00. Efter detta så såg man fram emot sina tre timmar sömn.

På lördag kl 10.00 var släpet packat och som en sann scout lämnade vi inget kvar, allt bortsopat/upplockat/nerpackat. Och på söndagen tog Thomas över med uppackning av all material på släpet med hjälp av föräldrar och ledare.

Jag vill ge alla som var med ett stort Tack för en snabb och bra riving av läger och uppackning av material!