20220802_092959 1_edited

Häng med på våra äventyr!

I år kommer vi ge oss ut på nya spännande äventyr till skogs och på vatten.

Äventyrare 12–15 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Det är kul att vara med i Scouterna. Tillsammans med kompisar får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som äventyrarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag och i får alla vara med och ta plats. Vi lär oss inte genom att läsa böcker som i skolan, i Scouterna provar vi på hur det är att göra på riktigt. Tillsammans bestämmer ni vad ni ska göra, det kan vara allt från att poppa popcorn över öppen eld till att åka på läger och möta scouter från hela världen.

Terminsmärke

Under våren kommer vi ta terminsmärket Bygget.
Det innebär att vi kommer fokusera lite extra på att scouterna ska vara aktiva i gruppen, utveckla sin kreativitet och fantasi samt att möta en del fysiska utmaningar. Vi kommer bland annat jobba en hel del med grundläggande friluftskunskaper för att göra deltagande på hajker och läger roligare.

Under senare delen av våren tar vi aktiv del i förberedelserna inför scoutkårens stora loppmarknad.

Mötestider:

Äventyrarna har möten på onsdagar mellan klockan 19:00 och 21:00.

Praktiskt om mötena.

Vi är i princip alltid utomhus. Man ska alltid ha kläder efter väder på/med sig för att vara utomhus. Oavsett väder.

Mobiltelefoner lämnar man i fickan om inte annat anges under mötet.

Vi behandlar varandra med respekt och är vänliga mot varandra och naturen.

Vårens helgaktiviteter

Vinterläger 10-11 februari

Vårens första äventyr går upp till trakterna öster om Höör. Vi sover inne och gör aktiviteter och program ute. Bifogat finns en lapp med information. Anmälan görs via Scoutnet: https://www.scoutnet.se/activities/view/11061.

Leda Patrull 9-10 mars och 4-5 maj

Leda Patrull är en ledarskapsutbildning för dig som varit äventyrarscout i minst ett år. Kursen består av två helger och man bör gå båda delarna under samma termin. Kursen arrangeras av den regionala utbildningsgruppen i Skåne och är en rolig möjlighet att både lära sig lite mer om ledarskap och gruppdynamik och träffa jämnåriga scouter från andra kårer i Skåne.
Första kurstillfället hålls på lägerområdet Björket utanför Örkeljunga den 9-10 februari.
Andra kurstillfället hålls på Söderåsen den 4-5 maj och är en hajk.

Kursavgiften är 900 kr och scoutkåren betalar hela kursavgiften för den som genomför hela kursen, alltså båda helgerna. Efter genomförd kurs betalar kåren tillbaka deltagaravgiften mot uppvisande av kursintyg.

Anmälan sker senast 17 februari direkt till kursteamet på https://scoutnet.se/activities/register/for/activity/5690

Vårutfärd 6-7 april

Vi börjar med att göra en insats på Fixardagen på Scoutgården och sen drar vi iväg och hittar en lämplig sjö. Kanske hittar vi en kanot eller två också…

St Georg 27 april

Vi firar scouternas skyddshelgon med gemensamma aktiviteter tillsammans med resten av kåren. Äventyrarna kommer få möjlighet att avlägga scoutlöftet i samband med detta.

Kårläger 8-12 maj

Kårens årliga läger på Kristi Himmelsfärd hålls som vanligt på lägerplatsen vid Klingavälsgården utanför Sövde.

Loppis 8-9 juni

Scoutkårens stora loppmarknad. Vi förväntar oss att alla scouter och en förälder från varje familj är delaktig för att göra det möjligt för oss att arrangera en riktigt bra loppis. Intäkterna från loppmarknaden finansierar driften av Scoutgården och bidrar till att hålla våra medlems- och aktivitetsavgifter på den låga nivå de ligger på. Mer information kommer både på hemsidan och i separata utskick.