WP_20160508_037

Bli ledare i Veberöds scoutkår

Bli ledare och utvecka unga människor. I ledargemenskapen får du också lära dig nya saker och växa.

För dig som är över 18 år finns möjlighet att vara ledare på en avdelning. Som ledare får du en fantastisk möjlighet att både skapa en spännande, rolig och utvecklande verksamhet för barn och unga och en möjlighet att själv testa nya saker, utvecklas och få spännande upplevelser.

Som scoutledare förbereder och leder du de olika aktiviteter som scouterna ska göra på avdelningsmöten på vardagkvällar och på hajker eller läger på helger och lov. För varje avdelning sätter vi ihop ett ledarteam som ansvarar för just den avdelningens program och verksamhet och om någon blir sjuk eller får förhinder så har vi nästan alltid folk som kan stötta upp och fylla på. Du är aldrig ensam som ledare, vare sig på ett avdelningsmöte eller på någon annan aktivitet.

Programmet planeras utifrån Scouternas gemensamma program. Det finns gott om ledarhandledningar, programförslag och en aktivitetsbank på nätet att söka inspiration eller hämta färdiga aktiviteter från. De erfarna ledarna har också bra koll på vad som funkar bra i olika åldersgrupper och vilka förkunskaper scouterna behöver ha för vissa aktiviteter. Som ny ledare kommer du alltid ha stöd av erfarna ledare eller yngre ledarkollegor som varit scouter länge i att forma program och sätta ihop aktiviteter. Det finns alltid utrymme för nya idéer och kreativa förslag på aktiviteter man kan göra med scouterna våra ledarteam är alltid intresserade av nya idéer på aktiviteter som kan passa in i programmet.

Om du väljer att bli ledare hos oss så ordnar vi med en introduktion till scouting och både grundläggande scoutledarutbildning och senare ledarutbildningar bekostas av scoutkåren.

Hör Hanna berätta om att vara scoutledare

Vill du veta mer om vad det innebär att vara scoutledare i Veberöds Scoutkår? Hör av dig till oss så berättar vi mer:

Albin Junhede, vice kårordförande
albin @ veberodscout.se