Om almanackan

Scouternas almanacka kommer från KFUK:s flickscoutförbund och har bidragit till att finansiera scouting i över 75 år. Överskottet från försäljningen delas mellan scouten som säljer, scoutkåren, Scouterna och KFUM Sverige.

Att sälja almanackan

Ett effektivt sätt att sälja almanackor är att ta med några almanackor och en beställningslista och knacka dörr. Om någon vill köpa många almanackor eller inte har kontanter hemma så kan de skriva upp sig på din beställningslista. Du får sedan gå tillbaka till de som beställt och sälja almanackorna.

Ett annat bra tips är att åka till något köpcentrum tillsammans med några andra scouter en lördag och sälja till folk som är ute och shoppar. Tänk dock på att vissa köpcentrum kräver att man ber om tillstånd först.

Villkor  i kortform

• Du säljer almanackan under eget namn och ansvar
  • Du ska betala 75 kronor per almanacka till scoutkåren
  • Vi rekommenderar ett försäljningspris på 100 kr.
  • Resterande del, 25 kronor, behåller du själv
  • Senast den 15 december ska du ha betalat till scoutkåren för de almanackor du hämtat ut.

Hämta almanackor

Från och med måndag den 25 oktober kan man kontakta almanacksombudet, Anna Cronmalm (anna.c@veberodscout.se, 070-922 41 78) för att hämta almanackor efter överenskommelse.

Villkor för almaförsäljning

• Dessa villkor gäller för den som säljer almanackor genom Veberöds Scoutkår hösten 2022.
  • Scout under 18 år ska ha målsmans medgivande för försäljning av almanackor.
  • Uthämtning av almanackor sker hos kårens Almanacksombud.
  • Den scout som säljer almanackor ansvarar för försäljning och redovisning av de almanackor scouten hämtat ut.
  • För varje almanacka scouten säljer ska 75 kronor inbetalas till scoutkåren.
    Scoutkåren rekommenderar ett försäljningspris på 100 kr. Det står dock scouten fritt att sälja almanackan till ett annat pris enligt överenskommelse med köpande kund. Dock förändrar inte den friheten det belopp som ska betalas till scoutkåren.
  • Almanackor som scouten inte lyckas sälja kan returneras till scoutkåren genom att de återlämnas till Almanacksombudet senast onsdag den 15 december, efter överenskommelse med Almanacksombudet.
  • Almanackor som återlämnas ska vara i nyskick.
  • För almanackor som inte återlämnats den 15 december ska betalning enligt ovan erläggas till scoutkåren.

Betalning för almanackor

Betalar gör du till kårens bankgiro 737-5041 och markerar inbetalningen med Alma22 följt av födelsedatum och namnförkortning.

Ex: ”Alma22 811231 AnnCro”

• Pengarna ska vara inbetalda senast den 15 december

Det är viktigt att vi får in pengarna i tid eftersom vi ska betala Scouterna för Almanackorna.