Visionshelg 2017

Kåren
7 januari, 2017 av admin

I Kirsebo scoutstuga sitter just nu ett dussintal ledare och funktionärer från kåren och diskuterar verksamheten det kommande året. Utanför stugan faller snön och lägger ett vackert vitt täcke över naturen och inne i stugan går diskussionerna varma. Uppföljning av målen från föregående år, diskussion om kårens utveckling, hur vi kan göra verksamheten ännu bättre och vad vi ska ha för aktiviteter under året är några av diskussionspunkterna för helgen.

Visionsdiskussion i Kirsebo scoutstugaUnder lördagens diskussioner bestämdes, bland annat, att det kommer vara Snyggningsdag på scoutgården den 8 april, att St Georg kommer firas på den riktiga St Georgs-dagen – den 23 april och att Bakken-resan ska genomföras den 6 juni. Bland de utvecklingsmål som sattes upp för scoutkåren och dess verksamhet märks bland annat ambitionen att rekrytera ledare med andra modersmål än något nordiskt språk för att vi lättare ska kunna erbjuda scouting till nyanlända som inte ännu lärt sig svenska. Vi ska också se över och förändra upplägget på höstens scoutstart och bli bättre på att synliggöra scoutkåren i samband med vår drift av friluftsbadet.

Bland de mer långsiktiga mål som sattes upp kan nämnas en ambition om ett skidläger. För att ytterligare förbättra verksamheten på avdelningarna fortsätter vi hålla en hög utbildningsnivå bland ledarna och vi ska bli ännu bättre på att delta i arrangemang tillsammans med andra kårer.